Posiadanie kampera coraz częściej staje się marzeniem osób, które chcą podróżować na własną rękę i mieć w tym dużą swobodę. Moda, która przyszła do nas ze Stanów Zjednoczonych, wymaga jednak nie tylko posiadania odpowiedniego sprzętu, ale też przygotowań formalnych. Jakie prawo jazdy powinniśmy mieć, żeby móc prowadzić kampera? Podpowiadamy.
Od czego zależy rodzaj prawa jazdy, którego potrzebujemy do prowadzenia kampera? W głównej mierze chodzi o wagę pojazdu. Warto więc przyjrzeć się poszczególnym wariantom takich samochodów dostępnych na rynku.
Najważniejsze rodzaje kamperów to:
W praktyce decydująca jest maksymalna waga pojazdu łącznie z pasażerami i wyposażeniem (DMC). Wylicza się więc:
Okazuje się, że większość dostępnych na rynku kamperów to maszyny, które posiadają mniej niż 3500 kg. Stąd też kategoria B powinna wystarczyć do prowadzenia najbardziej popularnych maszyn tego typu w Polsce.
Co jednak jeśli w drogę zamierzamy zabrać ze sobą przyjaciół lub posiadamy wyjątkowo liczną rodzinę? Czy jesteśmy skazani na to, by wyruszać na dwa takie samochody? Może też powinniśmy postarać się o prawo jazdy na samochody ważące do 7500 kg?
Okazuje się, że limit 3500 kg jest bardzo ważny na rynku kamperów. Decyduje nie tylko o tym, kto może prowadzić maszynę, ale też jak kształtuje się podaż poszczególnych modeli. W czasach, gdy limity nie były tak restrykcyjne, oferta dużych kamperów mieszczących nawet siedem osób była znacznie bogatsza. Obecnie liczba takich modeli jest niewielka. Kluczowe jest zainteresowanie: zarówno indywidualni nabywcy, jak i klienci wypożyczalni kamperów to przede wszystkim osoby z prawem jazdy kategorii B. W limicie do 3500 kg udaje się zaś zmieścić tylko nielicznym modelom siedmioosobowym. Stąd bardziej popularne stały się mniejsze auta.
Chęć zmieszczenia się w limicie 3500 kg sprawia, że z dużą dbałością podchodzi się do tego, ile ważą poszczególne modele takich maszyn. Niestety producenci bardzo często dość optymistycznie podchodzą do tego, żeby samochód nie został przeładowany i wliczają w jego wagę tylko samą maszynę i podstawowe wyposażenie, doliczają do tego kierowcę na poziomie średnio 75 kg. Może się więc okazać, że możemy zabrać np. 500 kg dodatkowego obciążenia. Czy to dużo? Z pewnością nawet w przypadku niezbyt długiego wyjazdu taki limit jest problematyczny. Pozostaje nam więc albo bardzo oszczędnie doposażać maszynę, albo też postarać się o prawo jazdy pozwalające prowadzić maszyny do 7500 kg.