Artykuł sponsorowany
Bezpieczeństwo i Higiena Pracy to nieodłączny element funkcjonowania jakiejkolwiek działalności gospodarczej zatrudniającej pracowników. Jeśli więc planujesz założenie własnej firmy, musisz wiedzieć jak skutecznie wdrożyć w niej przepisy BHP. Jednym z ważniejszych zadań jest oznakowanie. Podpowiadamy, jakie znaki BHP powinny znaleźć się w biurze.
Znaków BHP jest naprawdę sporo, dlatego też warto wiedzieć, na jakie rodzaje się one dzielą. Jedną z najbardziej podstawowych grup są znaki informacyjne. Są one w kolorze zielonym, mają białą obramówkę oraz piktogram w takim samym odcieniu. Informują między innymi o kierunku ewakuacji, miejscu zbiórki, rozmieszczeniu apteczek, telefonów alarmowych czy defibrylatora.
Kolejną grupą oznaczeń, które koniecznie powinny znaleźć się w Twoim biurze, są znaki zakazu z opisem lub bez niego.Są okrągłe i znajduje się na nich przekreślony na czerwono czarny piktogram na białym tle w czerwonej obramówce. Najczęściej spotykanymi znakami zakazu jest na przykład „zakaz wstępu” lub „zakaz palenia wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych”
W biurach często znajdują się również znaki nakazu. Są to okrągłe niebieskie znaki z białym piktogramem. Jak sama nazwa wskazuje, nakazują one wykonywanie danej czynności w konkretny sposób, na przykład trzymanie się poręczy na schodach.
Jeszcze inną grupą są znaki ostrzegawcze, które mają ostrzec pracowników przed różnego rodzaju niebezpieczeństwami oraz niedogodnościami związanymi z miejscem pracy, na przykład z wysokim poziomem hałasu. Są to czarne piktogramy znajdujące się na trójkątnym znaku w kolorze żółtym z czarną obwódką.
Bardzo ważną grupą są również znaki pożarowe. Są one kwadratowe, posiadają biały piktogram i obramówkę oraz czerwone tło. W biurze należy umieścić je w celu oznaczenia drogi ewakuacyjnej w przypadku pożaru lub miejsca, w którym znajduje się gaśnica, drabina przeciwpożarowa, czy też telefon bezpieczeństwa.
Oznakowanie biura zgodnie z przepisami Bezpieczeństwa i Higieny Pracy jest niezwykle ważne przede wszystkim ze względu na komfort pracy i bezpieczeństwo pracowników. Warto jednak mieć na uwadze, że jeśli jesteś pracodawcą, to wymaga tego od Ciebie prawo. Jest to regulowane przez kilka przepisów, regulaminów i wytycznych, a jednym z najważniejszych dokumentów sugerujących konieczność stosowania znaków BHP jest Kodeks Pracy.
Zdj. główne: T.H. Chia/unsplash.com