Uprawianie jogi w domowych warunkach najlepiej zacząć od najprostszych asan relaksacyjnych i rozciągających, które nie są skomplikowane pod względem technicznym, dzięki czemu nadają się dla początkujących.

Joga jest niezwykłym rodzajem aktywności, ponieważ wpływa pozytywnie nie tylko na kondycję fizyczną, lecz także psychiczną. Praktykować ją może każdy, bez względu na wiek i ogólną sprawność czy dotychczasowe doświadczenie ze sportem. Najważniejsze są systematyczność i zaangażowanie podczas ćwiczeń. Joga, choć początkowo może wydawać się trudna, powinna sprawiać przyjemność, relaksować i wewnętrznie uspokajać.

Regularnie uprawianie jogi niesie ze sobą szereg prozdrowotnych korzyści. Przede wszystkim może pomóc w odzyskaniu równowagi psychicznej, zwiększeniu odporności organizmu oraz rozciągnięciu i wzmocnieniu mięśni. Prawidłowe ćwiczenia pozwalają zmniejszyć dolegliwości bólowe głowy, karku, barków, pleców, kolan, a także niwelują bóle miesiączkowe. Istotne jest również, że joga skutecznie obniża poziom stresu i uczy kontroli nad swoimi emocjami i reakcjami na nie. Jak zacząć ćwiczyć jogę, aby nie zrobić sobie krzywdy i cieszyć się pozytywnymi korzyściami? Zapoznaj się z naszymi wskazówkami!

link

Znajdź odpowiednie miejsce

Do uprawiania jogi potrzebujemy przestrzeni, w której będziemy mogli swobodnie się poruszać bez martwienia się o zrobienie sobie krzywdy. W trakcie ćwiczeń można otworzyć okno, aby organizm lepiej się dotlenił. Dobrą inwestycją będzie zakup dobrej jakości maty do jogi, dzięki której nie będziemy się ślizgać, oraz specjalnych klocków i pasków, ułatwiających rozciąganie i szczególnie przydatnych na początkowym etapie uprawiania jogi.

Włóż wygodny strój

Jogę najlepiej ćwiczyć w ubraniach przylegających do ciała, ale niekrępujących ruchów. Wybierajmy stroje uszyte z przewiewnych materiałów, w których komfortowo się czujemy. Jogę ćwiczymy na boso, bez butów, ewentualnie można założyć skarpetki.

Naucz się oddychać

W jodzie prawidłowe oddychanie jest równie ważne jak wykonywanie asan. Na co dzień nie zwracamy uwagi na oddech, spędzamy wiele czasu, siedząc ze zgarbionymi plecami, przez co oddychamy bardzo płytko. Podczas ćwiczeń powinniśmy nabierać głęboko powietrze przez nos, aż uniesie się nasz brzuch. Następnie powoli wypuszczamy powietrze. Oddechy powinny być płynne, nie robimy przerw pomiędzy wdechem i wydechem oraz, co ważne, nie wstrzymujemy powietrza. Głębokie oddychanie ułatwia rozciąganie, pomaga w rozluźnieniu spiętego ciała i uwalnia od stresu.

Zacznij od podstawowych asan

Uprawianie jogi zacznijmy od prostych pozycji, które nie są wymagające i nie stwarzają ryzyka kontuzji. Dla początkujących zaleca się wykonywanie takich asan, jak:

  • pozycja do góry (tadasana),
  • pozycja kota (marjaryasana),
  • pies z głową w dół (adha mukha),
  • pozycja nieboszczyka (savasana),
  • pół mostka (chatushpadasana),
  • siad skrzyżny ze skrętami (svastikasana),
  • pozycja wielbłąda (ustrasana).

Choć powyższe pozycje uznaje się za najprostsze, to skutecznie angażują one całe ciało, pomagając w rozciąganiu wszystkich mięśni. Podczas wykonywania ćwiczeń możemy wspomagać się akcesoriami do jogi, na przykład klockami albo paskami. Najlepsze efekty uzyskamy, gdy będziemy trenować regularnie, przynajmniej co drugi dzień i przez minimum piętnaście minut. Z czasem przechodzimy do trudniejszych asan.

Zdj. główne: kike vega/unsplash.com

Powiązane artykuły

Louis Hansel/unsplash.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *