Współpracownicy w obrębie jednej organizacji różnią się od siebie pod wieloma względami. Właśnie dlatego od dawna uważa się, że każdy człowiek przyjmuje w grupie określoną rolę. A jakim typem pracownika Ty jesteś? Oto 9 typów ról zespołowych wg doktora Mereditha Belbina.
Kreator
Czyli osoba, która prowadzi zespół do sukcesu dzięki nowatorskim, nieszablonowym pomysłom. Wnosi do organizacji powiew świeżości, choć czasami proponuje idee abstrakcyjne i budzące zastanowienie. Nie lubi ograniczeń.
Jesteś tym typem, jeśli:
- myślisz poza schematami,
- posiadasz wysoki poziom kreatywności i bogatą wyobraźnię,
- nie do końca dobrze znosisz krytykę,
- masz tendencję do zamykania się we własnym świecie i bycia zdystansowanym.
Ewaluator
Pracownicy poważni i konkretni, którzy lubią analizować problemy i nie boją się wyrażać krytyki. Są bardzo ważni dla zespołu, ponieważ obiektywnie oceniają różne sytuacje, a do tego kierują się logiką.
Reprezentujesz ten typ, jeśli:
- często wskazujesz wady i zalety danej sytuacji,
- wyborów dokonujesz na podstawie rzeczowości i rozsądku,
- lubisz zachowywać bezstronność,
- rzadko okazujesz entuzjazm, przez co wydajesz się osobą oschłą i mało optymistyczną,
- zdarza Ci się nadmiernie krytykować czyjeś pomysły.
Specjalista
To osoby, które uwielbiają rozwijać się w zakresie określonej specjalizacji. Chętnie chwalą się swoimi osiągnięciami i dzielą się wiedzą. Lubią spokojne, ciche miejsca pracy.
Jesteś takim typem, jeżeli:
- w życiu zawodowym skupiasz się na jednym zagadnieniu,
- traktujesz pracę jako przyjemność (a nawet hobby),
- z chęcią chodzisz na szkolenia i dużo się uczysz,
- za bardzo skupiasz się na technicznych aspektach pomysłów,
- mimowolnie odsuwasz się od osób, które nie pracują w obrębie Twojej dziedziny.
Poszukiwacz źródeł
Członkowie tej grupy wyróżniają się łatwością w nawiązywaniu kontaktów międzyludzkich i nie przepadają za samotną pracą. Wyłapują okazje, co w połączeniu z tym, że nie boją się reprezentować firmy, prowadzi do jej rozwoju.
Jesteś tym typem, jeśli:
- uwielbiasz rozmawiać z ludźmi i zdobywać nowe kontakty,
- często chodzisz na konferencje czy wystawy,
- nie martwisz się perspektywą negocjacji,
- miewasz słomiany zapał,
- czasami tłumisz innych swoim optymizmem i rozmownością.
Dusza zespołu
To wrażliwi emocjonalnie pracownicy, którzy wspierają zespół i dbają o dobrą atmosferę. Chętnie udzielają pomocy oraz rozwiązują konflikty.
Należysz do tego typu, jeśli:
- reagujesz na emocje innych,
- masz skłonności dyplomatyczne,
- lubisz wszechstronność w działaniu,
- źle czujesz się podczas kłótni,
- unikasz podejmowania trudnych decyzji.
Koordynator
Czyli ten, kto ze spokojem prowadzi zespół do celu. Potrafi identyfikować talenty współpracowników oraz koordynować nimi.
Jesteś tym typem, jeśli:
- bez trudu rozdzielasz pracę,
- na spotkaniach dbasz o to, by niczego nie pominąć,
- wyróżniasz się dużą pewnością siebie,
- musisz pilnować się przed manipulowaniem innymi.
Lokomotywa
Pracownik dynamiczny i rywalizujący. Zawsze chce wszystko załatwić jak najszybciej, przy czym nie boi się kontrowersyjnych decyzji. Do celu dąży pomimo przeszkód.
Jesteś takim typem, jeśli:
- masz w sobie dużo energii i motywacji,
- uwielbiasz wyzwania i zmiany,
- popychasz innych do działania,
- zdarza Ci się wdawać w kłótnie.
Implementer
Ci pracownicy zamieniają pomysły w działanie. Pracują metodycznie i lubią wiedzieć, jakich zadań mogą się spodziewać. Nie przeszkadza im rutyna.
Należysz do implementerów, jeżeli:
- cechuje Cię pracowitość,
- lubisz systematyczność,
- dbasz o maksymalną wydajność swojej pracy,
- nie lubisz zmian,
- stresują Cię niekonkretne zadania.
Perfekcjonista
To osoba, która dzięki swojej dokładności świetnie sprawdza się przy pracy z danymi. Zawsze skoncentrowana i skupiona. Dba o wysoki standard wykonywanych zadań.
Jesteś tym typem, jeśli:
- denerwuje Cię brak dokładności,
- wyłapujesz błędy i pomyłki innych,
- skrupulatnie sprawdzasz swoją pracę,
- często się przeciążasz,
- przekładasz lepszy rezultat nad wykonanie zadania na czas.
Zdj. główne: sol/unsplash.com