Jakim typem pracownika jesteś?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Jakim typem pracownika jesteś?

Współpracownicy w obrębie jednej organizacji różnią się od siebie pod wieloma względami. Właśnie dlatego od dawna uważa się, że każdy człowiek przyjmuje w grupie określoną rolę. A jakim typem pracownika Ty jesteś? Oto 9 typów ról zespołowych wg doktora Mereditha Belbina.

Kreator

Czyli osoba, która prowadzi zespół do sukcesu dzięki nowatorskim, nieszablonowym pomysłom. Wnosi do organizacji powiew świeżości, choć czasami proponuje idee abstrakcyjne i budzące zastanowienie. Nie lubi ograniczeń.

Jesteś tym typem, jeśli:

  • myślisz poza schematami,
  • posiadasz wysoki poziom kreatywności i bogatą wyobraźnię,
  • nie do końca dobrze znosisz krytykę,
  • masz tendencję do zamykania się we własnym świecie i bycia zdystansowanym.

Ewaluator

Pracownicy poważni i konkretni, którzy lubią analizować problemy i nie boją się wyrażać krytyki. Są bardzo ważni dla zespołu, ponieważ obiektywnie oceniają różne sytuacje, a do tego kierują się logiką.

Reprezentujesz ten typ, jeśli:

  • często wskazujesz wady i zalety danej sytuacji,
  • wyborów dokonujesz na podstawie rzeczowości i rozsądku,
  • lubisz zachowywać bezstronność,
  • rzadko okazujesz entuzjazm, przez co wydajesz się osobą oschłą i mało optymistyczną,
  • zdarza Ci się nadmiernie krytykować czyjeś pomysły.

Specjalista

To osoby, które uwielbiają rozwijać się w zakresie określonej specjalizacji. Chętnie chwalą się swoimi osiągnięciami i dzielą się wiedzą. Lubią spokojne, ciche miejsca pracy.

Jesteś takim typem, jeżeli:

  • w życiu zawodowym skupiasz się na jednym zagadnieniu,
  • traktujesz pracę jako przyjemność (a nawet hobby),
  • z chęcią chodzisz na szkolenia i dużo się uczysz,
  • za bardzo skupiasz się na technicznych aspektach pomysłów,
  • mimowolnie odsuwasz się od osób, które nie pracują w obrębie Twojej dziedziny.

Poszukiwacz źródeł

Członkowie tej grupy wyróżniają się łatwością w nawiązywaniu kontaktów międzyludzkich i nie przepadają za samotną pracą. Wyłapują okazje, co w połączeniu z tym, że nie boją się reprezentować firmy, prowadzi do jej rozwoju.

Jesteś tym typem, jeśli:

  • uwielbiasz rozmawiać z ludźmi i zdobywać nowe kontakty,
  • często chodzisz na konferencje czy wystawy,
  • nie martwisz się perspektywą negocjacji,
  • miewasz słomiany zapał,
  • czasami tłumisz innych swoim optymizmem i rozmownością.

Dusza zespołu

To wrażliwi emocjonalnie pracownicy, którzy wspierają zespół i dbają o dobrą atmosferę. Chętnie udzielają pomocy oraz rozwiązują konflikty.

Należysz do tego typu, jeśli:

  • reagujesz na emocje innych,
  • masz skłonności dyplomatyczne,
  • lubisz wszechstronność w działaniu,
  • źle czujesz się podczas kłótni,
  • unikasz podejmowania trudnych decyzji.

Koordynator

Czyli ten, kto ze spokojem prowadzi zespół do celu. Potrafi identyfikować talenty współpracowników oraz koordynować nimi. 

Jesteś tym typem, jeśli:

  • bez trudu rozdzielasz pracę,
  • na spotkaniach dbasz o to, by niczego nie pominąć,
  • wyróżniasz się dużą pewnością siebie,
  • musisz pilnować się przed manipulowaniem innymi.

Lokomotywa

Pracownik dynamiczny i rywalizujący. Zawsze chce wszystko załatwić jak najszybciej, przy czym nie boi się kontrowersyjnych decyzji. Do celu dąży pomimo przeszkód.

Jesteś takim typem, jeśli:

  • masz w sobie dużo energii i motywacji,
  • uwielbiasz wyzwania i zmiany,
  • popychasz innych do działania,
  • zdarza Ci się wdawać w kłótnie.

Implementer

Ci pracownicy zamieniają pomysły w działanie. Pracują metodycznie i lubią wiedzieć, jakich zadań mogą się spodziewać. Nie przeszkadza im rutyna.

Należysz do implementerów, jeżeli:

  • cechuje Cię pracowitość,
  • lubisz systematyczność,
  • dbasz o maksymalną wydajność swojej pracy,
  • nie lubisz zmian,
  • stresują Cię niekonkretne zadania.

Perfekcjonista

To osoba, która dzięki swojej dokładności świetnie sprawdza się przy pracy z danymi. Zawsze skoncentrowana i skupiona. Dba o wysoki standard wykonywanych zadań. 

Jesteś tym typem, jeśli:

  • denerwuje Cię brak dokładności,
  • wyłapujesz błędy i pomyłki innych,
  • skrupulatnie sprawdzasz swoją pracę,
  • często się przeciążasz,
  • przekładasz lepszy rezultat nad wykonanie zadania na czas.

Zdj. główne: sol/unsplash.com

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*