Zamartwianie się to stały element naszej codzienności. Ciągle martwimy się o bliskich, pieniądze i pracę, zastanawiamy się, czy jesteśmy wystarczająco dobrzy. Natrętne myśli mogą skutecznie utrudniać codzienne funkcjonowanie. Jak więc radzić sobie z nadmiernym zamartwianiem się?

Umiejętność myślenia o przyszłych zdarzeniach pozwala nam przewidzieć trudności i problemy, dzięki czemu możemy zaplanować rozwiązania. Jest to zdecydowanie przydatna cecha, gdy pomaga w osiąganiu celów. Zdarza się jednak, że przez takie wybieganie myślami naprzód odczuwamy lęk. Przewidujemy wówczas najgorsze scenariusze, nie potrafimy racjonalnie ocenić sytuacji i czujemy, że nie poradzimy sobie. Nadmierne zamartwianie się sprawia, że nasze myśli stają się coraz bardziej katastroficzne i nie dają się kontrolować, co odbija się na naszym samopoczuciu. Gdy za bardzo się martwimy, lęk odczuwamy również w swoim ciele. Wśród fizycznych objawów martwienia się można wymienić:

  • problemy ze snem,
  • trudności w skupieniu uwagi,
  • napięcie lub/oraz bóle mięśni,
  • wzmożone odczuwanie zmęczenia,
  • niemożność usiedzenia w miejscu i zrelaksowania się.

Psycholodzy wskazują, że około 80% tego, o co się martwimy, nigdy się nie wydarzy. Na około 10% zdarzeń nie mamy wpływu, a z pozostałymi możemy dać sobie radę. Jak więc przestać się zamartwiać rzeczami, które prawdopodobnie nigdy nie będą mieć miejsca? Jak panować nad powracającymi obsesyjnymi myślami, które utrudniają spokojne funkcjonowanie?

Co możemy zrobić, gdy za bardzo się martwimy?

Martwienie się w różnych sytuacjach jest naturalne i wpisane w nasze życie. Jeśli jednak czujemy, że natrętne myśli wpływają na pogorszenie samopoczucia i zdrowia, na przykład mamy problemy ze snem albo nie potrafimy się skupić, to powinniśmy zadbać o siebie i znaleźć swój sposób na ograniczenie czasu spędzanego na martwieniu się.

Zadbaj o zdrowie psychiczne i fizyczne

Zachowanie odpowiedniej kondycji – zarówno psychicznej, jak i fizycznej – jest fundamentem dobrego samopoczucia. Organizm przeciążony, narażony na stres i oddziaływanie wielu czynników środowiskowych potrzebuje dużej ilości snu, wartościowej diety i aktywności fizycznej. Lepiej poradzimy sobie z problemami, gdy będziemy zregenerowani, więc dbajmy o odpoczynek i spożywajmy regularne i pełnowartościowe posiłki. Pamiętajmy również o uprawianiu sportu. Ruch, szczególnie na świeżym powietrzu, polepsza samopoczucie i pozwala się wyciszyć. Nie musimy zmuszać się do biegania lub podnoszenia ciężarów, świetnym pomysłem są systematyczne spacery.

Zajmij umysł

Natrętne myśli wynikające z zamartwiania się mogą zalać nas o każdej porze dnia, jednak najczęściej pojawiają się, gdy nasz umysł nie jest zajęty. Najprostszym sposobem więc będzie zajęcie się czymś, co skutecznie odgoni niechciane myśli i czarne scenariusze. Możemy poczytać książkę, obejrzeć film, pograć w gry planszowe, spotkać się z przyjaciółmi albo upiec ciasto – sami musimy znaleźć skuteczną metodę, ale możliwości mamy wiele.

Skup się na tu i teraz

Zamartwiając się, bardzo często skupiamy się na przeszłości albo przyszłości, a tymczasem nie mamy wpływu ani na przeszłe zdarzenia, ani na wszystko to, co się wydarzy. Tak bardzo myślimy o tym, co było lub będzie, że ignorujemy teraźniejszość. Ćwiczmy więc bycie tu i teraz, nie traćmy czasu na wyobrażenia i gdybanie. Skupiajmy się na faktach i oddzielajmy je od swoich opinii. Dobrym sposobem jest praktykowanie uważności, które uczy przekierowywania uwagi na teraźniejszość.

Zdj. główne: Hello I’m Nik/unsplash.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *